2015. november 11., szerda

A világépítés 7 halálos bűne




A világépítés minden műnek alapvető része, de sci-fi és fantasy zsánerekben ez adja a történet sava-borsát. Ha ez nem működik, az az egész történetet leronthatja. Következzen a világépítés hét halálos bűne.



1. Nem gondolod át az alapvető infrastruktúrát

Mit és hogyan esznek az emberek? Ki szállítja el a szemetet, kezeli a szennyvizet? Mivel közlekednek? Hogyan biztosítják az emberek a saját túlélésüket?
Nem csak egy társadalmat kell megalkotnod, hanem egy gazdaságot is. Az egyes csoportok nem szórakozásból nyomják el egymást – a társadalmi hierarchiának általában mindig van egy gazdasági vonatkozása (például szükség van a legigázott csoportokra, hogy harcoljanak az űrháborúban). Nincs annál rosszabb, mintha valaki kitalál egy bonyolult társadalmi struktúrát, de úgy, hogy annak semmi köze nincsen az olyan alapvető szükségletekhez, mint a táplálék, lakóhely vagy a ruházkodás.

  
2. Nem magyarázod el, miért éppen most történnek az események

Nagy valószínűséggel valamilyen kritikus esemény körül forog majd a történeted. Jellemző hiba, hogy ilyenkor az írók nem magyarázzák meg, hogy ez miért pont most történik, és nem 20 évvel ezelőtt vagy 20 évvel később. Miért pont most indulnak meg az ellenséges erők? Eddig mi akadályozta őket abban, hogy cselekedjenek? Néhány év múlva már túl késő lenne?
Minden társadalom rendelkezik a korlátoknak és ellensúlyoknak a rendszerével. Még egy abszolút monarchiában is vannak olyan láthatatlan határok, amiket az uralkodó nem léphet át. Tudnod kell, hogy az adott korban hogyan működik ez a rendszer, és ehhez néha a hivatalos magyarázat mögé kell nézned.
Ehhez kapcsolódva, ha a valódi történelemből merítesz, ne csak az uralkodó kultúra történészeinek munkáját olvasd, vagy azokét, akik csupán az uralkodó osztályra koncentrálnak. Rengeteg történelmi munka foglalkozik azzal is, hogy az egyes korokban hogyan éltek az egyszerű emberek, a marginalizált csoportok, és sok forrásanyagot találni például arról is, hogy a középkorban mi történt Nyugat-Európán kívül.
 
3. Létező etnikai csoportokról mintázod a népeidet, de egydimenziósnak ábrázolod őket

Még ha egy létező népet használsz is mintául, egyetlen általad kitalált kulturális vagy etnikai csoport se legyen egysíkú, legyen hihető kultúrájuk, a tagjai pedig legyenek önálló személyiségek. Minél inkább a valóságra alapozol, annál inkább oda kell figyelned arra, hogy hiteles legyél. Például attól még, hogy te teljes mértékben a belgákat használod mintául, az nem azt jelenti, hogy neked nem kell majd tudnod valószerűen megjeleníteni a belga embereket.
 
4. Egyöntetű társadalmi, politikai, kulturális és vallási csoportokat alkotsz

Olyan nincs, hogy egy adott politikai vagy vallási csoport, az uralkodó osztály vagy a munkások minden egyes tagja egyetértsen minden egyes kérdésben. Nincs a történelemnek egyetlen értelmezése, ahogy a szent szövegeket sem magyarázza ugyanúgy az adott vallás minden egyes híve.
 
5. Olyan történelmet találsz ki, ami teljesen logikus

Nem mindig az erősebb oldal kerül ki győztesen, és azok az emberek, akik most hatalmon vannak, nem biztos, hogy a száz évvel ezelőtti uralkodók leszármazottai. A történelem tele van furcsaságokkal és véletlenekkel. A fontos emberek néha óriási tévedéseket követnek el, amik beláthatatlan következményekkel járnak. Ami visszatekintve elkerülhetetlennek látszik, az akkor elképzelhetetlennek tűnt. Egy teljesen logikus történelem nem lesz hihető.
 
6. Nem kelted életre a környezetet

Akár oldalakon keresztül is ecsetelheted a kitalált birodalmad történelmét, kultúráját, az etnikai és vallási ellentéteket, de ha nem jeleníted meg a közvetlen környezetet, nem tűnik majd valóságosnak a világod. Írj az utcák illatáról az eső után vagy a szennyezett folyó szédítő bűzéről, a geometria pontossággal megtervezett kert szépségéről. Jeleníts meg olyan helyszíneket, ahová az olvasó beleképzelheti magát. A világépítésnek az is feladata, hogy egy élő és színes környezetet teremtsen.

7. Bevezetsz egy szupererőt vagy hihetetlenül előrehaladott technológiát, de azt nem gondolod át, ennek milyen hatása van a társadalomra.

Minden új erő vagy technológia, amit kitalálsz, gyökeresen megváltoztatja majd a világot.
Például az alapötlet, hogy egy történet ugyanolyan világban játszódik, mint a miénk, csak éppen itt mindenki láthatatlanná tud változni, amikor csak akar, már eleve téves. Ha az emberek láthatatlanná tudnak változni, bárki kémkedhet a másik után, megváltozik a technológia (hőszenzorok), a törvények, a művészet (előadás láthatatlan fellépőkkel).
Mindig el kell gondolkozni rajta, hogy az adott dolognak milyen hatása lesz az egész társadalomra és a világ működésére.


Forrás: http://io9.com/7-deadly-sins-of-worldbuilding-998817537

(Kivonat: Kozma Réka)