2013. november 8., péntek

Karakteralkotás: A kezdő írók öt hibája


Sokszor kérnek fel rá, hogy értékeljem kezdő írók kéziratait. Az alábbiakban összefoglalom, hogy tapasztalatom szerint melyik öt hibát követik el a kezdő írók leggyakrabban, amikor megalkotják a karaktereiket. 

1. Papírsablon szereplők
Adj nekik életet. Vedd őket körül a múltjukra, jelenükre és jövőjükre utaló jelekkel. Történjenek körülöttük hétköznapi események, amik emberközelivé teszik őket. Veszekedjenek a szüleikkel, felejtsék el egy barátjuk születésnapját, reménykedjenek, hogy mindenki elfelejti az övéket. Verjék be a lábujjaikat, úsztassák meg a mobiltelefonjaikat, veszítsék el a kocsikulcsaikat – mindezt a többi szereplővel együtt bejárt világban. Az olvasónak úgy kell rájuk tekintenie, mintha élő embereket látna. A megalkotott karakter akkor hihető, ha az olvasó képes vele azonosulni. 



2. Túlzsúfoltság – Túl sok szereplő
A mellékszereplőket ne told túlságosan előtérbe – azzal csak a zsúfoltság nő, az olvasók pedig összezavarodnak. Az olvasók nem akarják a szereplőket listázgatni: a kevesebb itt is több. Ez a memoárokra is érvényes. Válassz ki két mellékszereplőt, akik a két főszereplőt támogatják illetve befolyásolják. Őket alkosd meg emlékezetesnek, egyedinek. Nevet se akassz azokra, akik nem játszanak fontos szerepet a cselekményben – az olvasó nem kíváncsi a pincérnő, a kocogók, az ajtónálló, a recepciós és a kiszolgáló nevére. 

3. Túlírtság – rengeteg szóban
Mindenki túlírja magát, amikor egy szereplő gondolatait, cselekedeteit és motivációit akarja bemutatni. Tudjuk, a szóvirágok, a hasonlatok hegycsúcsai, a végtelen belső monológ… A jó írás tiszta és gazdaságos, vagyis minden oldalon bevonja mind az öt érzékszervet. Használj erős igéket, pontos névszókat és rendezett mondatszerkezetet. Az írás minősége nem a szavak számával arányos, és főleg nem a nagy szavak számával. Ne alkoss stílust, inkább használj egyszerű szavakat, azokkal mutass be mindent.
 
4. Meggyötört hősök – csupa tépelődés, semmi cselekedet
A legtöbb kezdő író túl sok időt tölt a szereplői fejében. Ahhoz azonban, hogy emberközelinek láthassuk őket, a cselekedeteiket is meg kell ismerni. Érd el, hogy nekilássanak valaminek! Egy szereplőnek a történettel együtt kell előrehaladnia, hogy az olvasó láthassa, bajban van, és azonosulhasson vele. Gyakori hiba, ha a szereplő értékeli a saját tetteit, és még egyszer végiggondolja az egész történést. Ez arról árulkodik, hogy az író nem elég ügyes, és elsőre nem tudta teljesen bemutatni a helyzetet, az olvasók pedig unatkozni fognak ezeken a részeken. 
 
5. A háttér kidolgozatlansága – Hol vagyok?
Képzelj el egy filmet, ahol a szereplők a fehér mozivásznon mozognak. Ez ugyanaz, mint egy regény a háttere nélkül. Mutasd meg a szereplőid kocsiját, otthonát, munkahelyét, a dekorációt, az ételeket, a gyógyszereket, mert ezek határozzák meg a karaktereket. A hihető hátteret a szereplőknek kell látni, szagolni, hallani, ízlelni, tapintani. Ha nincs semmi körülöttük, arra nem is reagálhatnak. Hozd a szereplőidet kényelmetlen helyzetekbe: egy zsúfolt liftbe, vagy forgalmi dugóba. Vedd el előlük a kávét a szekrényből, amikor a leginkább szükségük lenne rá. Használd eszközként a környezetet, alakítsd vele a karakterek életét.

Amanda a Writers Write kezdeményezés alapítója. Újszerű, eredményközpontú kommunikációs tanfolyamokat tart, a legismertebb, a Writers Write a fikcióírásra összpontosít. Ha több információt szeretnél megtudni, Amandát a news@writerswrite.co.za e-mailcímen érheted el, vagy @amandaonwriting néven a Twitteren és a Facebookon.
A Writers Write ajánlja Dél-Afrikában a legjobb írástanfolyamokat. Ismertető a Writers Write „Hogyan írjunk könyvet?” illetve „Hogyan írjunk üzleti nyelven?”című (angol nyelvű) programjairól elérhető a news@writerswrite.co.za e-mailen. 

Credit: http://writerswrite.co.za/how-to-create-irresistible-characters

 Fordította: Laura Arkanian